Karriär

Nätverka: Så skapar du ett bra kontaktnät

I dessa dagar pratar alla om att nätverka. Personliga nätverk, professionella nätverk, affärsnätverk – listan kan göras lång och kanske till och med tjatig. Medier och coacher uppmanar oss ständigt till att skapa nya kontaktytor, mingla och ”bygga sitt personliga varumärke”. Vad är det egentligen för vits med dessa kontaktnät? Varför kan man inte bara köra sitt eget race och fokusera på sig själv? För att om du jobbar med försäljning är det inte ett företag du gör affärer med – det är människor.

Göm dig inte bakom ”B2B”

Även om du jobbar inom B2B så betyder inte det att du pratar med ”företag” hela dagarna. Det handlar om personliga kontakter och människor som möts och gör affärer tillsammans – i slutändan du och den som skriver på avtalet. Här är ditt kontaktnät i allra högsta grad betydande. Människor lyssnar på andra människor som de litar på.

Våga ta av skygglapparna

Om du har skygglapparna på och inte tar tillvara på möjligheten att träffa nya människor som ger dig nya perspektiv, är chansen mindre att du får en ny insikt och utvecklas. Med andra ord blir du mer framgångsrik i din försäljning om du på något sätt har en relation till den potentiella kunden. Okej, kanske det kan vara en idé med dessa kontaktnät ändå, tänker du. Behöver de delas upp i det oändliga mellan privata och professionella kontaktnät? är du nästa fråga. Nej, inte om du frågar oss. Satsa istället på ett livsnätverk.

>> Lästips! 8 tips till en bättre säljpresentation

Var sann mot dig själv i ditt kontaktnät

Att ha ett bra kontaktnät handlar till stor del om att vara sann mot sig själv i alla sammanhang. Att se att dina olika sidor gör dig komplett som människa, istället för att de ska vara en motsättning som gör att du tvingas dela upp dig själv i en privat och en yrkesmässig sida.

För poängen är att du aldrig vet vart eller i vilket av dina kontaktnät som nästa möjlighet till utveckling och framgång finns: vem vet, kanske din kursare Kalle just blivit IT-chef och behöver implementera en ny kommunikationsplattform och du själv är säljare på ett passande företag. Bingo – om du har tagit dig tid att underhålla relationen med honom. Tråkigt, om du avbokat den där catch up-lunchen fem gånger och bortprioriterat honom gång på gång trots att du tycker att han är fantastiskt rolig att hänga med.

Principen gäller såklart inte bara försäljning utan livet i stort. Kanske är det när du ser att din mosters nye mans son uppdaterat sin jobbposition på LinkedIn som en ny tanke föds hos dig. Att du är ämnad att ta en helt ny riktning i livet och släppa taget om det gamla.

>> Lästips! Så hittar du din säljmotivation

Utsätt dig för nya personer och situationer

Kontaktnät mår bra av variation och olikheter! Om du ser till att ha många olika sorters personer i ditt livsnätverk, utsätta dig för nya situationer och underhålla relationer kommer summan tillslut bli större än ekvationen. För magin finns i mötet med andra människor, individer gör affärer med individer och vi blir starka, kreativa personer i samvaro med andra.

Kanske är det inte så dumt ändå det här med kontaktnät?