Gästblogg: Taimaz Ghaffari från SalesLounge

Att jobba med försäljning var ingen självklarhet för mig i ung ålder. Läkare, jurist eller ekonom. Ja, det är dom vanliga linjerna som kvalificerar sig in på topplistan, för många föräldrar som vill försäkra sig om att deras barn kommer ut i arbetslivet.
Mina föräldrar gav mig friheten att göra exakt som jag ville. Men vilken 10-åring tänker ”jag vill bli säljare när jag blir stor?”. Speciellt när mamma är ekonom och pappa är lärare.

Varför SalesLounge?
När jag var tonåring tog en vän till mig med mig till en telemarketingbyrå. Han tyckte att jag skulle följa med honom på en intervju. Jag kom dit, fick jobbet på plats och på den vägen var det.
14 år senare har jag hunnit med att jobba som telefonsäljare, säljare av företagstjänster, digital marknadsföring mot små-, medelstora företag och stora koncerner. Jag har också fått chansen att arbeta med min största passion, fotboll och idrottssponsring. Målet var att sitta på huvudkontoret i världens finaste fotbollsklubb, Real Madrid.
Men för några år sedan hände det en sak. Jag insåg jag hade ett mer genuint intresse för människor och deras val i livet. Deras framgångar och motgångar. Deras drivkrafter och inspirationskällor. Då blev målet att arbeta inom fotbollen helt plötsligt meningslös.
Insikten kom genom att jag hade flertalet fantastiska kollegor som började och slutade på bolagen där jag hade jobbat för att dom tappade självförtroende, självkänsla och lusten att jobba med försäljning.
Även om det alltid finns ett eget ansvar i alla val man gör, så var detta mycket påverkan av strukturen på den organisationerna vi arbetade för. Det dom saknade var tre saker; Utveckling, inspiration och uppmärksamhet. Det var frustrerande att bra människor inte ville fortsätta med världens bästa yrke på grund av dåliga erfarenheter.
Jag blev också frustrerad över det faktum att försäljningsyrket inte har den statusen som jag tycker den förtjänar.

Vad betyder försäljning för mig?
Under mina år, sedan åren som telemarketer, har försäljning betytt eget ansvar, personlig utveckling och ekonomisk kompensation efter prestation. Entreprenörskap på ett sätt.
Försäljning är ett hantverk som ständigt utvecklas och förändras. Det går aldrig att bli fullärd. Tror man det så har man tappat sin konkurrensfördel som individ och organisation. Då är det bättre att ägna sig åt någonting annat.

SalesLounge och LoungePodden
Jag startade SalesLounge, som är en digital lounge, för människor som intresserar sig för försäljning, entreprenörskap och ledarskap. Tre fokusområden som är nära sammankopplade av naturliga skäl. Det jag saknade, och som jag märkte andra höll med om, var en plats som är lättillgänglig för alla människor. En plats dit du dagligen kan inspireras, utvecklas och har möjlighet att uppmärksammas. Oavsett om ditt företag tillgodoser dessa behov eller inte.
Det finns också alltför många inspirerande människor som inte självmant tar plats och delar med sig. Och dom som är självutnämnda experter idag är inte alltid dom som representerar försäljning, entreprenörskap och ledarskap på det mest positiva sättet. Jag vill ”tvinga” landets mest inspirerande människor att dela med sig och erbjuda deras tankar, kunskaper och idéer.
SalesLounge ska vara en plats dit du kommer för att hänga och ”prata” om allt möjligt men alltid lämna lite mer upplyst, lite mer motiverad och förhoppningsvis med en bättre bild av yrket och människorna inom det.

Varför Ulrica Ekeroth?
Jag ville väldigt gärna sitta och prata med Ulrica i LoungePodden för att jag vet att hon har en bred erfarenhet inom samtliga av våra fokusområden. Hon har varit med och startat upp en betydande säljorganisation i Sverige. Hon har också ”råkat” hamna där hon är idag, som VD för SalesOnly. Ett snack i ett lunchrum ändrade hennes karriärbana. Det är en viktig aspekt jag tror många missar när dom lyssnar på diverse poddar och serier. Där framgång ser ut att vara en rak linje mot ett mål som man haft sedan man var fem år gammal. Framgång är överreklamerat och så ser inte verkligheten ut för dom flesta. Det kan ha motverkande effekt. Människor vill känna att framgång är inom räckhåll. Och det är det. Ulrica representerar verklig framgång, kunskap och inspiration. Jag är glad att hon ville göra mig sällskap i loungen.